Chip tuning-poprawa możliwości silnika bez ingerencji mechanicznej
Wiele osób tuning samochodu kojarzy przede wszystkim ze zmianami wizualnymi, takimi jak zamontowanie spojlera, założenie aluminiowych felg, czy też mechanicznymi modyfikacjami układu napędowego i spalinowego pozwalającym wydobyć z pojazdu więcej mocy i lepsze osiągi. Do tego celu może prowadzić np. wymiana tłoków, wałka rozrządu, gaźnika, czy filtrów powietrza i innych elementów na wersje bardziej wydajne i wytrzymałe. W podobnym celu stosuje się także tuning elektroniczny, czyli tzw. chip tuning. Przy pomocy odpowiednich zmian oprogramowania modułu sterującego silnikiem można uzyskać podobne efekty. Modyfikacja chipów zarządzających programem pracy silnika pozwala zmienić kąt i czas wtrysku, ciśnienie turbodoładowania, czy dawkę paliwa. Najlepsze efekty uzyskać można tuningując silniki Diesla. W tym przypadku zwiększenie mocy i momentu obrotowego potrafi sięgnąć 15-25%. Jednostki napędowe na benzynę umożliwiają poprawę tych parametrów jedynie o około 8-10%. Opisane zmiany są możliwe do przeprowadzenia dzięki temu, że producenci silników pozostawiają pewną rezerwę wymienionych parametrów w oprogramowaniu seryjnych sterowników. Decydując się na chip tuning pojazdu, warto wiedzieć, że lepszą, choć droższą metodą, jest zlecenie specjalistom napisania odpowiednio dobranego do naszej jednostki napędowej programu, który pomoże dokładnie dopasować efekt tuningu do oczekiwań. Gotowe i uniwersalne oprogramowanie może się nie sprawdzić i w najlepszym przypadku poprawić jedynie nieznacznie możliwości samochodu, a w najgorszym, zaburzyć pracę silnika.
Źródło: Hamownia