Gwiazdka gwiazdce nierówna
Gwiazdki hotelowe wydają się świetnym rozwiązaniem. W prosty
i przejrzysty sposób wskazują, czego spodziewać się po danym obiekcie i jakiej jakości usługi oferuje. Niestety nie jest to do końca prawdą, a szczególnie jeśli mamy na myśli hotele w różnych krajach. To, co w Polsce oceniamy na 3 gwiazdki, w innym kraju może być standardem wystarczającym do uzyskania nawet 4! Wiąże się to
z wieloma problemami i rozczarowaniami już po przybycie na miejsce noclegu.
3 gwiazdki to nie zawsze to samo
Najbardziej przejrzysty system klasyfikacji cechuje duże sieci hotelowe. W tym przypadku możemy się spodziewać, że każdy hotel danej sieci będzie prowadzony w takim samym standardzie dla danej ilości gwiazdek, bez względu na jego położenie.
W niektórych kurortach pozaeuropejskich hotele znacznie odbiegają standardem od tych położonych w Europie. W krajach w takich jak Egipt, Turcja czy kraje basenu Morza Śródziemnego ocena może być wyższa w stosunku do takich samych standardów w Polsce. Dlatego od podanej w ofercie ilości gwiazdek warto odjąć jedną lub nawet dwie.
Wbrew pozorom duże znaczenie dla jakości usług hotelu ma rok budowy budynku i czas, od jakiego funkcjonuje w nim hotel. 3 gwiazdki na Cyprze w hotelu, który powstał w 2012 roku w nowo wybudowanym budynku, będą oznaczać zdecydowanie wyższy standard niż 3 gwiazdki w hotelu w Atenach, wybudowanym w 1979 roku. W najstarszych kurortach Europy Zachodniej- na przykład Costa Brava (Hiszpania), Rimini (Włochy) czy El Arenal (Majorka) wiele budynków hotelowych jest zbudowanych w starym stylu i mocno wyeksploatowana.
W odniesieniu do takich obiektów, przewodnicy wycieczek czy biura podróży często stosują inne, własne oznaczenia (na przykład wielbłądy czy słonie) i nie zawsze odzwierciedlają one międzynarodowe normy.
W Grecji zamiast gwiazdek zwykle wykorzystuje się litery.- ten system jest często błędnie przekładany na znane nam gwiazdki.
Zawsze sprawdzaj!
Niestety taki brak ujednolicenia może prowadzić do wielu problemów. Rezerwując pobyt w 4-gwiazdkowym hotelu u wybrzeży gorącej Hiszpanii, spodziewamy się nowoczesnego wyposażenia i co najważniejsze- klimatyzacji. Po przyjeździe na miejsce możemy się mocno rozczarować, gdy okaże się, że w tym rejonie 4-gwiazdki nie zapewniają takich luksusów. W efekcie obiekt może zebrać sporo niepochlebnych opinii od niezadowolonych gości, choć według miejscowych standardów nie ma uchybień co do wymaganych dla danej ilości gwiazdek standardów.
Planując dłuższy pobyt zagraniczny, warto zapoznać się z tamtejszym systemem oceny hoteli, a także zwrócić uwagę na oceny i opinie klientów. W razie wątpliwości najlepiej skontaktować się z personelem, który przekaże dokładne informacje co do standardu i wyposażenia pokoju.
Zobacz więcej: Hotel Wrocław